maanantai 14. kesäkuuta 2010

herrasväkki ja riamukaari

Tänä saatti vihro kootuks semne ruusukaari, mink Takkupää toi jo aikka sit.

Ensiks tuva lattial, mut ei se oikke sihe mahtun eikä olis mahtun ulos ovest.


Sit pihal ja koirist se muistut niim pali aitaust, ete nee tullu lähellekkä.

Välil käytti viämäs kanatarha iltapala. He saiva liotettu leippä ja siit vissi täsä ny keskustella, et onk hyvä. Näyt kelppavan kumminki. Herrasväki mene nii aikasi nukkuma, et saa pittä oikke vaari et ehti viämä heil ehtoruakka. Vastavast aamuste nousta neljä jälkke, tänä kuko kiakus pual viirelt oikke harttaste. Se o jo eine puhtamp ko tullesas, ko tarhas kasva tikkerperipuski ja se niitte al häärä. Märjät puskat pese äijä hapetti.

Viimätteks saatti päätetty, mihe se kaari sijoteta, vaihtoehroi ol ussema. Päärytti laittama tohon salin kulmal ja samas istutetti humala molemmin pualin. Satus olema hyvät alut mik viime vuan kaivoin isoisä humalistost. Ajatelkka, nee humala on säilyn siäl henkis hyvinki sata vuatt. Ko siitäki tule tänä kesän yhreksänkymment vuatt ko isoisä kual. Taik hän ol mun isoäiten isä, mut koko suku puhele ain vaa Grönruusi isoisäst ja -äitest, ja vanhema kyläläise kans.

Eiläne parkumine ei menny hukka, tänä o ollu keviämpi miäli. Eiköst se täst jälles...

4 kommenttia:

jerikonruusu kirjoitti...

Traktorinkorjaajakin näyttää käyneen aamupesulla, niin on puhdas alba päällä.;o)
Parkuminen ei mene koskaan hukkaan, tulee tilaa uusille asioille pääkopassa kun päästelee liikoja välillä pois.

Piu kirjoitti...

Totta, niin siinä kävi. Molemmissa asioissa:)

vilukissi kirjoitti...

Tuollaisessa pihapiirissä on monta tarinaa! Mua kiehtoo aina, mitä maassa on piilossa...tiedä vaikka mitä. Musta olisi kait pitänyt tulla jokin muinaistutkija tai semmonen...eikä mulla oo kanojakaan. Tuolla kanalla on varmaan ruskeat kananmunat? Ajattele, mä olen vasta aivan hiljattain kuullut, ettei kanalla tarvi olla kukkoa, jos munia haluaa saada. Niin sitä oon ollut pimennossa. Kyllä se parkuminen aina hyvää tekee!

Piu kirjoitti...

Jaa niinku uinuva arkeologi? Se onki mukavaa, mä tykkään käydä seulomassa kaivauksilla. Tyynen munat olivat semmoisia ihan vaaleanruskeita, nyt se on jo kaikki muninut. Maatiaiskana munii n. 280 munaa eikä kukkoa tosiaan tarvita. Ne on munat jokka pilaantuu, ei kanat...