tiistai 27. heinäkuuta 2010

ystävällisesti sanoi hän

Päiväsäre käve taas munt ilahruttamas. Olin tulos pikkulast ko joku huus mun takanan et "Oi voi sentä ko sää kävele huanoste!" Kiva.
Kääntysin kuitenki ja myänsin koht et nii munki miälest. Ei oikke jalk nous niin ko enne. Sit hän tahros tiättä, et onk mul nyy loma ja mitä olen tehny? Ko kertosin, et olen koko päivä rakennellu nukkekotian, hän tahros sen nährä.
Mitä, mentti sit yhres lorvikamari, hän syynäs mennes mun saunan ja ol sit kovaste kiinnostun nukketalost ja mitä meinan sin laitta. Tahros viäl nährä kaikki pikkutavari mitä olen tehny talot varte.

Olin jo aika väsyne ko hän rupes tekemä lähtö, mut iha viimätteks hän vei veron kokonas: "Kaikkilai sentä aikune ihmine viitti värkät. Luulis muutakin tekemist olevas, trekooliki o valla pahure hallus ko oles niin kaua sairastan. Näkös vaa mene tomste mukulitte tavari tehres."

Saisik ton tiän poikk tost meijä airan takka?
Meil o satan jälles viimäs yän, täsä on toriste.
Kyl se vett on, Sohvi oikke maista sitä.
Johtuk sattest taik mist, mut nämä päiväliljat kukkiva oikke ilosest.
Ja tämä piän kaunis alotta kans. Se ei olekka kukkin viime vuan.
Kirsika ruppeva olema kypsi. Viime vuan ampiaise söivä suurimma osan marjoist, mut viäl on saane oll rauhas. Nämä on oikke makkioi ja mehevi...
Toisin ko meijä vähäne viljelys etupihal. Isoisä vanh kessumaa olis vahva kasvualusta, mut kuivus vaiva. Kastelust ei ol appu, ko vaahtera haihrutta enemä vett ko yks miäs jaksa kanta. Porkkanis o hiuka viäl henkki ja rinkeplumma yrittävä oll kukkimisen toimeis, mut kyl huanolt näyttä.

Nyy olen kyl ansainnu saunaehton, kaike värkkämise ja arvostelu jälkke. Huamen käyn Vainionmäen kaivauksil kattelemas, mitä tänä vuann on löytyn, jos treffaissin jonkun tutunki siäl. Ja roikun seulal jonku aikka, see on mul iha himohomma.

8 kommenttia:

vilukissi kirjoitti...

Johan oli myrkynoloinen sun vieraas, oikeen sieppas muakin, ku luin. Uteliaana tuli kuitenki kattomahan! Mutta kukat ja puutarha ei oo myrkkyä! Mun pitää lukea nyt sun muutkin postaukset, oli täs vähä kiiruhia, jäi lukematta silloon.

Piu kirjoitti...

Nii, mut eik ol hassu, ko hän ei ol lainka myrkylline. Hän on hapan, eikä vissi ollenka ymmär, milt hän kuulosta. Semne totine, miälestäs hyvä tarkottava. Pahint lai ihmist.. ja iha arvamaton puheisas.

Kata kirjoitti...

Kuulostaa aika pessimistiseltä ja ehkä jopa kateelliselta? Ikäviä tuollaiset tyypit. :(

Piu kirjoitti...

Sisko epäili et äite on käyny:) Ei hän oikkiastas ol kamala, hän ei vaa nää mittä hyvä täsä mailmas eikä toisis ihmisis. Luulen et hänel ittelläs ei ol kiva.

Olga kirjoitti...

Semmottos se o, et suutari tytöl ei ol kenkki ja ko o oikke ikävä ihmine, ni sil o ittel kovi ikävä. An löyly lyärä kaik murhe pois.

Piu kirjoitti...

Joo, ensmäse kiuku jälkken tul sääli. Ja huamaks särekehä mun pään pääl... :) En ol sanon kerttaka rumaste takas.

jerikonruusu kirjoitti...

Siinä kyllä tuntee onnistuneensa, kun malttaa pitää suunsa kiinni toisen typeryydelle, vaikka mieli tekisi karjaista, että "haist ite!!!" ;)

Piu kirjoitti...

Joo-o, iän myötä oppii senkin taidon. - Mutta kyllä se joskus tekis niin hyvää karjasta... sillon pitää vaan olla vastapuoli sen mittanen, reppanoille ei kehtaa.