torstai 30. joulukuuta 2021
Voi, olisitte vaan hiljaa
perjantai 19. marraskuuta 2021
Tämän täytyy olla harhaa
tiistai 2. marraskuuta 2021
Ellei kuulu mitään
... kuuluu hyvää.
Tilanne on niin kuin oli odotettavissa eli tutkimuksissa ei saatu selville mitään varmaa. Diagnoosi on edelleen seurattava etenevä hermosairausepäily.
Havaitut muutokset ovat tyypillisiä ikäiselleni henkilölle. Ainoa varma asia on, että puhe ei enää palaa ja nieleminen vaikeutuu. Asiaa tutkitaan uudestaan vuodenvaihteen jälkeen.
keskiviikko 27. lokakuuta 2021
Toistaiseksi hyvä asia
torstai 14. lokakuuta 2021
En tiedä mitä sanoa
keskiviikko 13. lokakuuta 2021
Turha luulo
Syöminen enimmäkseen ikävää. Oikeastaan kaikki pureskeltava ruoka on hankalaa syötävää, koska en jotenkin pysty kääntelemään sitä suussani kunnolla vaikka suupalat olisivat kuinka pieniä. Osa menee alas sellaisenaan ja joskus olen tukehtua. Yskänpuuska saattaa tulla niin yllättäen etten ehdi ollenkaan varautua, mikä tekee syömisestä stressaavaa, varsinkin seurassa. En ole enää kovin sisäsiisti siinä suhteessa.
Vaan on asiassa hyviäkin puolia: pidän sosekeitoista, suklaasta ja jäätelöstä ja niiden nieleminen sujuu kuin tanssi. Toistaiseksi.
Toinen harmi, joka johtuu myös kielen huonosta liikkuvuudesta, on ruoan kertyminen poskiin. Olen kuin mikäkin hamsteri, poskipussit täynnä ruokaa joka on sitten kaiveltava ja huuhdottava pois. Yksin asuminen on kyllä siunaus tästä näkökulmasta tarkasteltuna.
Menen huomenna puheterapeutin tutkimuksiin. Ehkä hänellä on neuvoja joilla voi helpottaa kriittisimpiä tilanteita.
Päivälenkit värikkäässä luonnossa pitävät mielen hyvänä ja olen kiitollinen, että pystyn niitä vaikeuksitta tekemään. Sohvi määrää vauhdin, mutta ei rajoita matkan pituutta, joten liikumme joka päivä lähemmäs kymmenen kilometriä. Ei huono.
maanantai 11. lokakuuta 2021
Turha leikkaus
Lauantaille tuli myös kutsu siskontytön syntymäpäiville. Oli mukavaa nähdä heidän uusi kotinsa ja tavata nuorempaa sukupolvea. Vähän tuli kyllä ankea olo, kun mietin, oliko nämä nyt viimeiset synttärit, joilla kykenin osallistumaan keskusteluun edes vähän. Mutta sunnuntaina kun olin itsekseni koko päivän eikä tarvinnut sanoa sanaakaan, ei ajatuksetkaan niin pyörineet kehää. Kuuntelin äänikirjaa ja puuhailin omiani.















