sunnuntai 27. maaliskuuta 2011

harmitust

...taikk suaranaist kiroilu: kaik kone mun läheisyyressäni sanova sopimukse irti taik ainaki ryppyilevä. Ihme et auto viäl pela.

Torstain mun ulkone kovalevyn hajos. Siin men kaik Taavi vauvakuvat, mun kirjotuskurssin ja muukki kirjotukse, parin yhristykse pöytkirja, ylipäätäs kaik mun tärkkiä dokumenttin. Kerpules.

Kiikutin sen perikunnal pelastettavaks, mut huanolt näyttä.

Iha varma keino säilyttä tärkkiöi tiarostoi ei olekka, sanos poik. Kahrelsaral (€) sais semse vakottime, misä olis kaks toissias kopioiva kovalevy. Ajatus o see, et jos toine hajo ni tiarot on toisel. Mun tuurillan nee hajova kummakki kerral.

Äsken otin kuvi, ko sisko ol tehny mul hiano synttärilahjan. Ei, kamera on ehi ja pelittä. Mut se muistikortilukija tyssäs eikä suastu avama kuvatiarostoi. Kerp...jne.

Oltti siskon kans tänä kärentaitomessuil. Taikk ensiks me kiärretti antiikmessut, sit katteltti vanhoi lelui ja sit vast mentti pääassia.

Kovaste ol jälles tekijöi kool. Monttalai kapinet ja hapetti ol tarjol, toinen toistas hianomppi. Joukos tavalist markkinatavaraki tiätty.

Molemma löyretti käsillem tekemist: sisko ost sukkalankka ja mää akkunankunnostuslaatiko. Mul ko tota akkunankunnostus riittä iha joka suveks. Ja laatikko ol hiano, laitlalaist käsityät.

Perikunt koht hermostu, ko äit hyppä harva se päivä oven takan. Mee oltti näättäk sovittu siskon kans treffit sihe poikkate pihal, et jatketa siit yhrel autol ettippäi.
Aamuste vähä enne ko olin peril soit sisko ja sanos, et hänel on jään kello siirtämät ja hän on koton viäl aamukaffepöyräs.

Mikä mun muu autto ko soitta esikoisel, et saisiks vanh äite aamupäiväkaffet ja hän kiltiste lupas. Orottelin siäl sit niinkaua et sisko kerkes paikal.
Tulles poiketti sit kesmäisen pojan tykön vuarostas. Tek hyvä saar kenkä pois kontistas hetkeks aikka, meil men messuil mont tuntti.
Ei ne poja vissi muuto hermostuis, mut ko juur perjantain kävin kummanki tykön. En juur pruukk niit häirit, olenk mahtan pari vuat takasi visiteeran viimeks. Vähä ussemi voisis käyr, mukavi miähi kumpiki.

Nyy on kuitenki hyvä miäl, saatti siskon kans puhelttu oikke syrämen kyllyrest ja vähä nuppiki tuulettus. Ens viikko on jälles kiirune, nii et on hyvä ko patterit o larinkis.

8 kommenttia:

Unknown kirjoitti...

Mä oo käyny pojal ku kakskertaa. Sen kotii on nii hemmetin pitkä matka rappuipitki eikä talos oo hissii.
Mä poltan tallennettavat tiedostot sillotällö CD_ROM levylle. Siin ne aikalail hyvi o säilynny, vuoskausii. Homma o helppoo ja halpaa.

vilukissi kirjoitti...

Voihan ny...pitääkö nyt tänään ottaa aikaa, että siirtäis kuvia tikulle ja kirjoituksiaan ymv...just noin vois käydä mullekin, että koneesta(kin) hajoais kovalevy. Vai olit siellä messuilla...varmaan oli mukavaa! Mun on ny pakko alkaa jotain täältä kopioimaan talteen, hittolainen, ku peljätit (tai ehkä jopa pelastitkin!)

Kata kirjoitti...

Voi vitsit, miten tylsää. :( Yks hyvä keino on tallentaa tietoja jonnekin pilvipalveluun ja vaikka omalle levylle. Todennäköisyys sille, et molemmat hajoaa, on pieni. Yks hyvä ilmainen palvelu on Dropbox. Sen saa myös maksullisena, jolloin myös saa lisää tallennustilaa.

Tuli muuten käytyä viikonloppuna Hesan kansallismuseossa ja siellä on meneillään nukkisnäyttely. Kannattaa käydä, jos et ole jo käynyt? Oli aika hieno! Se ei ole suurensuuri, mutta onhan siinä museossa muutakin kivaa katseltavaa.

Piu kirjoitti...

Partapappa: Hissittömät talot on kamalia nykyisin, ko portaiden nousu on hankalaa.
Vilukissi: Tee nyt ihmeessä jokin varmuuskopio. Toi ulk. kovalevy piti olla semmoinen, mut niin vaan sekin meni. Muistitikkukin on epävarma, mut parempi sekin ko ei mitään.
Kata: Henri jo patistikin tallentamaan sinne Dropboxiin. Pitää perehtyä hommaan jahka tästä ehtii. Se peilaava juttu on vähän kallis.. Kansallismuseo on opaskurssin ohjelmassa toukokuussa, kiva kuulla että on hyvä näyttely. Toki painopiste sillä reissulla on Laitilasta tehdyt esinelöydöt, mutta ainakin minä aion kurkata nukkisnättelyn puolelle myös.
Mites olet viihtynyt pk-seudulla? Taitaa olla uusi mies ja kaikki? -minäkö utelias:D

tiuku kirjoitti...

Hyödyllistä joukkoa tuo perikunta tietokoneen kanssa taistellessa. Minä joskus perrrrhostelen täällä ilman apujoukkoja, kun joku koneessa mättää. Myöhästynyt synttärionnittelu ja puhtia päivään.

Piu kirjoitti...

Kiitos onnitteluista! Mulla on kiva perikunta, mutta kyllä mun tulee kiroiltua silti:) että siinäkin mielessä puhtia riittää..

jerikonruusu kirjoitti...

Aloin polttaa heti digikuvia cd:lle kun luin juttusi.
Välillä pitää käydä nuppia tuulettamassa, ja sehän onnistuu vaikka messuilla, varsinkin jos on hyvää seuraa mukana.

Piu kirjoitti...

Tuo Katan ehdottama Dropbox on myös hyvä vaihtoehto. Toistaiseksi olen tehnyt varmuuskopion työnantajan serverille, mutta se ei ole pysyvä vaihtoehto.